We loved it!

Geplaatst in:
Jeffrey Sluijs
Geschreven op 1 december 2016 door Jeffrey Sluijs

Enigszins gespannen en ruim op tijd vertrekken we van huis om met de trein binnen dertig minuten aan te komen op Schiphol Plaza. Hier begint het vakantiegevoel al te komen. Gezellige drukte, reizigers die op zoek zijn naar hun incheckbalie, piloten, stewards en stewardessen die in een rap tempo Schiphol Plaza oversteken om naar huis te gaan of juist om richting het vliegtuig te gaan.

We hebben er zo’n zin in, m’n vriendin Kristie en ik, onze eerste echte vakantie samen, met Kreta als bestemming. Vooraf hebben wij onze accommodaties al gereserveerd en zullen verblijven in Panormos (noord-Kreta) en Mirtos (zuidoost Kreta). Doordat we in twee verschillende plaatsen zullen verblijven hopen we meer van het eiland te kunnen zien.

De koffers afgeven, langs de Security en daarna nog even winkelen voordat onze vlucht om 14.15 uur zal vertrekken naar Heraklion. Iedere keer wanneer wij de loopband verlaten horen wij de immer vriendelijke mevrouw zeggen: ‘mind your step’.

De vlucht vertrekt op tijd en na 3 uur en 20 minuten vliegen zijn we aangekomen op de luchthaven van Heraklion. Bij het verlaten van het luchthavengebouw staat daar een vriendelijke Griek die het bordje omhoog houdt met onze naam en Interfact Travel. Hij zal ons de sleutel overhandigen voor de huurauto. Een rode Hyundai I20 zal de komende acht dagen een belangrijke rol spelen tijdens ons verblijf op Kreta.

Onze eerste bestemming van onze vakantie is Appartementen Captains House in Panormos. Na een rit van ruim een uur komen we ietwat vermoeid, maar toch voldaan aan bij ons appartement. Op de weg er naar toe hebben we een korte stop gemaakt om te tanken en het eerste wat ons opviel was dat dit voor ons werd gedaan. We hoefden alleen de tankdop te openen en te betalen.

Captains House is een voormalig kapiteinshuis dat volledig gerestaureerd is in traditionele stijl. Gelegen op een unieke plek in het kleinschalige Panormos met een fantastisch uitzicht over zee. We hebben ons tegoed gedaan aan een lekker koud biertje en een gyros met tzatziki. Even na middernacht besluiten wij om naar bed te gaan en terwijl wij naar onze zeer ruime maisonnette lopen, groet de barman ons nog en wenst ons Kalínichta.

De volgende dag ontmoetten wij Maria, de eigenaresse van de accommodatie en na een heerlijke frappé rijden wij rond 11 uur in westelijke richting met als doel Elafonisi. Thuis hadden we ons al iets verdiept in de vakantiebestemming en kwamen tot besluit dat Elafonisi toch echt wel heel bijzonder is en wij dit allebei graag in het echt zouden willen zien. Het eerste gedeelte van de rit, die in totaal bijna 3 uur zou duren, reden wij over de hoofdweg richting Chania en Kissamos.Vlak voor Chania zien wij het bord Elafonisi staan en slaan hier links af, de bergweg in.We passeren een aantal kleine dorpjes, waar het is alsof de tijd hier heeft stil gestaan. Na iedere haarspeldbocht zien we een kraampje langs de weg met honing, fruit en verse limonade. We vragen ons soms echt af hoe deze bewoners op deze plekken terecht komen.

We moeten nog 20-25 kilometer rijden, wat in onze ogen maximaal 30-35 minuten zou moeten duren, niets is minder waar. De rit duurt vanaf hier nog een uur vanwege de bergweggetjes, maximale snelheid en de af en toe moeilijk begaanbare wegen. De lucht verandert ondertussen van blauw naar grijs en vervolgens komen wij tot de ontdekking dat de eerste regendruppels onze auto hebben geraakt.Nee hè zeggen wij tegen elkaar, niet net nu wij naar het paradijs Elafonisi gaan. Gelukkig is het een buitje van korte duur en bij het bereiken van de parkeerplaats is het redelijk opgeklaard en zien wij het ‘paradijs’ in de verte al liggen.

Elafonisi is een zandstrand met helderblauw water en in de waterlijn zien we roze zand.Het doet Caribisch aandenken en ondanks dat de lucht vandaag niet helder blauw is zijn we  toch heel blij dat we bijna drie uur in de auto hebben gereden om deze plek te bereiken. We nemen wat foto’s, zodat ze thuis ook kunnen zien hoe mooi het hier is en besluiten om ons handdoekje in het zand te leggen en te gaan genieten. Na een uurtje liggen lopen we de waterkant langs en komen na het duingebied terecht in een rustiger gedeelte en zeker niet minder mooi.

We rijden vervolgens via een andere bergweg terug richting Kissamos en Chania en vinden dat het tijd is om te gaan dineren. Na het vinden van een prima parkeergarage, waar we voor €3,00 de hele avond onze auto mogen parkeren lopen we het centrum in. We hadden van diverse bronnen al vernomen dat Chania zeer de moeite waard is om te bezoeken en na deze avond zijn wij ook tot de conclusie gekomen, “hier komen wij zeker nog eens terug”.

Het gezellige haventje met een ruim aanbod van tavernes,  souvenirshops en rumoerigheid maakt het een bruisende plaats. We zitten aan het haventje en genieten van de voorbijgangers en het ‘mensen kijken’. Na de heerlijke mixgrill en de zoveelste Raki van het huis moeten we toch echt weer terug naar ons appartement in Panormos, wat nog wel 1,5 uur rijden is.

Het is inmiddels vrijdag en ook vandaag gaan wij er weer op uit, Rethymnon is dit keer de bestemming die wij willen verkennen. Onze koffers weer ingepakt, want de twee geboekte nachten bij Captains House zijn voorbij. Hup de koffers in de auto en nog even genieten van ons ontbijt in de zon op de kade (verse broodjes met beleg) en een frappé.

Na een uurtje rijden parkeren we de auto op een bewaakte parkeerplaats, niet dat de criminaliteit hoog ligt, maar met de koffers in de auto geeft ons dit toch een beter gevoel. De oude, gezellige binnenstad weten we al gauw te vinden en de eerste winkeltjes worden bezocht. Wat een gezelligheid kent deze plaats, smalle straatjes, een autovrij centrum, bougainvilles in allerlei kleuren die tegen de muur groeien en veel vriendelijke Grieken.

Het seizoen is net begonnen en aan sommige tavernes, winkels en huizen wordt nog een laatste lik verf aangebracht, maar ook zonder de lik verf vinden wij het een pracht gezicht.

In een nauw straatje nemen we plaats bij Avli taverna en doen ons tegoed aan een moussaka en een Griekse salade en raken met één van de obers in gesprek. Hij neemt ons mee naar de wijnkelder en geeft ons een rondleiding door het pand, wat vroeger een Venetiaans pand uit de 16e eeuw is geweest. We krijgen nog een aantal glaasjes Rakomelo (raki met honing)  ingeschonken en wandelen verder door de binnenstad van Rethymnon. Net zoals Chania heeft ook Rethymnon een klein vissershaventje en wij kunnen ons voorstellen wanneer in de avond de sfeerverlichting aan is en de terrassen vol zitten, hoe gezellig het hier zou zijn.

Rond 16.00uur rijden we in zuidelijke richting via onder andere Spili, Agia Galini, Mires, Pirgos en andere kleine bergdorpen naar het zuidoosten van Kreta voor de laatste 5 nachten van onze vakantie. Om even voor 19.00 uur bereiken we Mirtos en onze accommodatie Myrtos Mare suites. Deze accommodatie is vorig jaar geopend en dat kun je goed zien. Alles ziet er nog fris en nieuw uit.

Onze kamer is op de begane grond en ligt direct aan de boulevard van het kleine hippiedorp. Vanuit ons bed is het heerlijk wakker worden met uitzicht op zee. Na aankomst besluiten we om onze koffers uit te pakken en het plaatsje te verkennen. Na een wandeling over de boulevard en de ‘hoofdweg’ zijn we weer terug bij onze kamer en moeten we beiden erg wennen aan de rust en kalmte ten opzichte van de plaatsen die wij de vorige dagen hadden bezocht.

Na de vermoeiende dag vanwege de lange autorit gaan we heerlijk slapen en worden we de volgende dag wakker met dat heerlijke uitzicht.We halen verse broodjes, beleg en een frappé en genieten op ons terras van ons ontbijt. Na de drukke voorafgaande dagen besluiten we om vandaag te gaan relaxen op het strand met een goed boek en eten we ’s avonds bij Ca Nova aan de boulevard een heerlijke Italiaanse maaltijd.

De relax dag is ons goed bevallen en blijven ook zondag in Mirtos op het strand. Wel gaan we ’s avonds op pad en rijden met de auto naar het naastgelegen stadje Ierapetra. Na ongeveer 20 minuten parkeren we de auto aan de haven en verkennen wandelend de stad.Ierapetra is de grootste stad van het zuiden van Kreta en tevens de meest zuidelijk gelegen stad van Europa.Langs de boulevard zijn diverse tavernes en winkeltjes gelegen om ons te vermaken en na het kopen van handgemaakte aardewerk bakjes hebben we toch wel trek gekregen.

We kiezen een taverne uit en bestellen hier Mezedes, kleine Griekse hapjes vergelijkbaar met de Spaanse tapas. Hier hebben we heerlijk gegeten. Na een zeer rustige maandagmorgen waarin we weer heerlijk wakker werden met het fantastische uitzicht en ons lekkere ontbijtje hebben we een wandeling gemaakt door Mirtos en zijn iets meer de berg omhoog gelopen en hadden vanaf hier een mooi uitzicht op het hippiedorp.

Net na de middag rijden we met onze gehuurde rode Hyundai I20 via Ierapetra naar de badplaats Agios Nikolaos, welke op ruim 50 kilometer is gelegen van Mirtos.Agios Nikolaos is voornamelijk bekend om het binnenmeertje dat door hoge rotswanden en diverse tavernes wordt omringd. We parkeren onze auto voor €4 de hele dag op een bewaakte parkeerplaats naast de marina haven en samen met een fles koud water lopen we de straten van deze gezellig drukke badplaats door. Na het winkelen komen we uit bij het binnenmeertje. Men zegt dat dit meertje oneindig diep is.

Toeval bestaat dat net wanneer wij er zijn er in die avond een optreden is van Kretenzer muziek en dans. Dit werd voor de eerste keer georganiseerd en hierop werden wij attent gemaakt door de mevrouw van taverne Dodoni. Hier hebben wij genoten van een overheerlijke Mojito met sorbet ijs.Vlak naast deze taverne aan het meertje wordt de geluidsinstallatie volop getest voor de Kretenzer avond. Via Tripadvisor komen we terecht bij het op dat moment nummer 3 restaurant van Agios Nikolaos, To Karnagio. Het restaurant ligt aan het meertje en kijkt uit op het podium voor deze avond. We hebben onze keuzes doorgegeven aan de ober en na ongeveer 20 minuten staat onze tafel vol met allerlei lekkers. Maar vooral de zucchini met geraspte kaas, de gehaktballetjes met tomaten, de jacked potato met knoflook en de omelet met diverse groenten waren onovertreffelijk. Werkelijk nog nooit hadden wij zulke lekkere Griekse gerechten gegeten. Samen met de Kretenzer muziek was deze dag meer dan geslaagd.

Het is inmiddels dinsdag en onze laatste volle dag op Kreta is aangebroken. Genietend van de zon, zee, strand en heerlijke sfeer verblijven wij deze dag op het strand van Mirtos.

De uiterst vriendelijke eigenaresse Stella van het Kafénion brengt ons eerst in de ochtend een frappé en later een verse Jus d’ Orange op het strand. We zeggen tegen elkaar dat het hier toch wel heel fijn is om tot rust te komen. Na de eerste dagen en het bezoeken van de drukke, bruisende plaatsen als  Chania, Rethymnon en later ook Agios Nikolaos is Mirtos juist het tegenovergestelde. Ver weg van het toerisme en net even anders dan je zou verwachten.

Onze laatste dag hebben we nog genoten van onze laatste paar uurtjes zon voordat we onze koffers weer konden inpakken. Zo’n twee uur later parkeerde wij de huurauto naast de luchthaven en gaven wij onze bagage af bij de incheckbalie. De vlucht was mooi op tijd en na 3 uur en 20 minuten stonden we weer op Schiphol te wachten op onze koffers. Snel naar huis, knuffelen met de kids en daarna lekker in ons ‘eigen’ bed en dromen over onze heerlijke vakantie.

Over de auteur
Jeffrey Sluijs

Jeffrey heeft vanaf begin 2015 gewerkt bij Interfact travel. Hij heeft ruim 2 jaar bij Interfact Travel gewerkt en zijn kennis met ons gedeeld. Nu heeft hij zijn plek gevonden bij Interfact Uitzendburo.