Wij zijn verliefd op de Cycladen!

Ons avontuur op de Cycladen

Geplaatst in:
Gaby Verdam
Geschreven op 2 mei 2014 door Gaby Verdam

Syros, Folegandros & Milos

Door te gaan eilandhoppen in september 2012, hebben wij kennis mogen maken met nog meer prachtige eilanden van de Cycladen. Wij begonnen onze reis in Athene waar we één nacht zijn gebleven om vervolgens onze eerste eilanden te gaan bezoeken. Poros, Hydra en Spetses waren de eerste op ons drukke maar leuke programma. We hadden namelijk zes eilanden op ons lijstje staan! Een onwijs leuke ervaring want wat waren wij nieuwsgierig geworden nadat we al vele verhalen van reizigers en mensen om ons heen hadden gehoord. Afgezien van alle bezienswaardigheden en mooie plekjes op de eilanden, hebben we erg veel hotels en appartementen bezocht op alle eilanden. Niet alleen voor ons erg nuttig maar bovenal ook onwijs gezellig.

Een grote “Blue Star” Ferry lag ons in de haven van Athene al op te wachten. Aan boord hadden we een heerlijk plekje op het dek,….in het zonnetje. Met de wind in de haren en de bekende zeelucht gaat het bruine kleurtje wel erg hard. Na een ontspannen tocht van zo’n 4 uur zagen we in de verte de haven van Syros liggen. De pastel gekleurde huisjes en de bekende kerk met de blauwe koepel gaven de haven al een gezellige uitstraling. We wisten gelijk dat we hier een paar dagen konden verblijven en dan waren we nog niet eens van boord. Na onze eerste stappen op de kade besloten we eerst onze knorrende magen aandacht te geven door in één van de taverna’s aan de boulevard neer te strijken. We bestelden onze favoriete choriatiki en tzatziki. Mmmm, wat is dit toch genieten.

Met een goed gevulde maag gingen we op pad om Ermoupolis, de hoofdstad van Syros, te verkennen. We slenterden door de kleine met marmer geplaveide straatjes, liepen de vele trappen op die Ermoupolis rijk is en we stopten regelmatig om even een blik te werpen in de kleine winkels.

Tijdens onze wandeling door de hoofdstad van Syros kwamen we langs een kerk waar we vluchtig een kijkje wilde nemen. Prompt liepen we tegen één van de prachtige iconen van El Greco aan. Het bleek dat dit de enige icoon is die El Greco heeft geschilderd en nog in een echte kerk hangt en niet in een museum. De inwoners van Syros zijn hier bijzonder trots op!

Op Syros beleef je echt nog de Griekse sfeer met gastvrije Grieken, oude gebouwen, kerken en ook voor de strandliefhebbers zijn er heerlijke stranden zoals Kini Beach. Wij waren verrast om te zien hoe heerlijk de stranden eruit zagen en hebben ook zelf even een uurtje genoten van de zon en de mooie blauwe zee. Veel van de stranden en baaien op Syros zijn perfect voor gezinnen met kinderen omdat het zandstranden zijn en de zeebodem langzaam afloopt, zoals Vari Beach.

Na onze belevenissen op Syros waren we uiteraard nieuwsgierig naar het volgende eiland; Folegandros. In Ermoupolis lag er weer zo’n grote ferry op ons te wachten. Het is wel een bijzonder gezicht, zo’n grote ferry in een kleine haven aan de boulevard. Dat zijn toch “plaatjes” die je in Nederland niet zo snel zou zien.

Na weer een ontspannen vaart meerden we na ongeveer 6,5 uur aan in het haventje van Folegandros. Dit eiland is een ongerept stukje écht Griekenland. Vanuit de haven zijn we met de auto naar Chora (de hoofdstad) gereden. We parkeerden de auto en slenterden door de kleine straatjes van Chora.

Jeetje……wat was dat een onverwachte verrassing zeg, authentieke straatjes met gekleurde huizen en een gezellige sfeer die je meteen voelt en waar je bij wilt horen! We hadden onze camera mee en konden niet meer stoppen met het maken van foto’s van deze echte Griekse taferelen. De prachtige roze bougainville kleurden de balkons en terrasjes, we waren op slag verliefd op deze Chora.

Ergens op een pleintje waar allerlei straatjes op uitkomen streken we neer op een terras en zochten we een plekje onder de bomen. Een aardige Griekse man kwam naar ons toe en vroeg wat we wilden drinken. We bestelden een frappé en vroegen om wat lekkers erbij en alsof het zo moest zijn bleken we op het terras te zitten waar ze bekend stonden om hun appeltaart! Dus voor we het wisten stonden we in zijn winkel en konden we kiezen uit heerlijke zoetigheden waaronder natuurlijk zijn specialiteit appeltaart. Uiteraard namen we deze en of het nog niet genoeg was kregen we er een bolletje ijs en slagroom bij. Het was inderdaad het lekkerste appeltaartje wat we ooit gegeten hadden, misschien hielp het wel dat we absoluut op één van de mooiste plekjes van Griekenland zaten.

We vervolgden onze wandeling en liepen naar Kastro, het oude gedeelte van de Chora gebouwd door de Venetianen. Dit deel van het dorp bestaat sinds de 13de eeuw en werd vroeger gebruikt om de bewoners te beschermen tegen invallen. Je kunt er gewoon doorheen wandelen en wij vonden dit erg bijzonder om te doen. Kleine witte huisjes met blauwe balkonnetjes en trappen, af en toe zeg je “Kalimera” tegen een oude Griekse dame, het lijkt wel alsof je in een ansichtkaart loopt. Nu wordt Kastro beschermd door het Ministerie van Cultuur en de Griekse Archeologische Vereniging. Het bijzondere aan Kastro vonden wij dat vanaf het moment dat je door een poort naar binnenloopt je meteen 100 jaar terug gaat in de tijd, geweldig! Alles is perfect behouden in de originele staat.

Toen we de Chora weer uitliepen zagen we eigenlijk meteen al een witte kerk, bovenop een berg, met een lange slingerende witte trap die ernaartoe leidt. Deze kerk heet Panaghia en is zeer kenmerkend voor Folegandros. Je kunt hier een mooie wandeling over de witte trap naartoe maken en vanaf hier heb je dan een fantastisch uitzicht over de Chora en de westkust. We hadden het erg warm, maar uiteindelijk was het uitzicht de wandeling dubbel en dwars waard! Wij waren net op tijd om vanaf hier de zonsondergang mee te maken, dit was een magnifiek tafereel. Absoluut een aanrader wat ons betreft!

Folegandros kent niet veel stranden, echter de stranden die wij hebben gezien waren prachtig! Met de auto zijn we gaan rondtouren over het eiland en kwamen we op een gegeven moment bij het zandstrandje Angali. Eindeloos helder blauw zeewater waar we wat verkoeling zochten. Bovenaan het strand kun je ook hier weer kostelijk Grieks eten. Dit schijnt één van de verborgen geheimen van Folegandros te zijn, dus niet verder vertellen!

Wij hebben echt genoten van Folegandros, de ‘romantische’ sfeer en het onvervalste Griekenland ontdekken. Folegandros staat zeker op ons lijstje om nog eens naar terug te keren, al is het alleen al voor dat verrukkelijke appeltaartje en de wandeltocht naar de kerk Panaghia.

Na alle indrukken nog even een drankje in de haven, nagenieten van al dat moois, om vervolgens weer uit te varen en de contouren van een nieuwe bestemming te ontdekken.

Last but not least; kwamen we aan op Milos. Een eiland met wel 77 stranden hebben we ons laten vertellen door één van de bewoners, Yiannis, die we op de boot hadden ontmoet. Hij vertelde ons ook over al het andere moois wat Milos te bieden heeft en ons enthousiasme werd direct verdriedubbeld. Wat kon hij dit allemaal vol passie en liefde vertellen zeg! Wanneer je aankomt op Milos vaar je door de twee uiteinden van het eiland. Dit maakt het alleszins spannend! Vervolgens kom je aan in de gezellige haven van Adamas. Yiannis nam ons nog even mee naar zijn favoriete taverna en vertelde moeiteloos nog even over “zijn” eiland voordat wij onze auto gingen ophalen en richting ons hotel gingen.

De volgende ochtend konden we niet wachten en vertrokken al vroeg richting Pollonia, het andere grotere dorpje/vissershaven van het eiland naast Adamas. Nadat we alle hotels en appartementen hadden bezocht zijn we uitgebreid gaan brunchen aan het strand van Adamas, wat een verwennerij!! Er lagen vele vissersbootjes in zee en wat was het zonnig weer. Na onze Griekse brunch zijn we wat gaan rondlopen en het ene na het andere fraaie uitzicht liet ons weer stoppen om foto’s te maken. Na vele “verleidingen” zijn we toch maar weer een uurtje gaan genieten van één van de 77 stranden.

Begin van de middag zijn we weer in onze auto gestapt om zo via Pachaina naar Papafragas te rijden. Dit is een soort grote inham waar je boven staat en neerkijkt op superblauw water waar je maar al te graag in zou willen zwemmen! Helaas hadden wij hier geen tijd voor omdat we onderweg waren naar Sarakiniko. Maar als je wel tijd hebt moet je echt naar beneden gaan om een duik in het blauwe water te nemen. Het bijzondere eraan is onder andere dat je dan in dezelfde inham zwemt als waar vroeger de piraten zich verstopten! Dit had Yiannis ons verteld dus we moesten op z’n minst wel even gaan kijken.
Voor iemand die echte rust zoekt is Pachaina een perfect plekje om te verblijven, er is één koffiehuisje en in de zomermaanden een mini supermarkt en naast de misschien 5 à 6 huisjes is er verder niks of niemand. Wel is er een prachtig zandstrand voor de deur!

Yiannis heeft ons zoveel verteld over zijn eiland....

Gaby

Even later kwamen we aan bij de parkeerplaats om naar Sarakiniko te lopen, je kunt het laatste stukje niet met de auto doen. Maar wat is dat bijzonder! Als je aan komt lopen is het net een groot wit maanlandschap wat onwijs afsteekt tegen de azuurblauwe zee. Echt, we wisten niet wat we zagen en zijn direct naar één van de plateaus gelopen waar we onze handdoeken konden neerleggen en de zee in konden springen. Ook vanuit de zee was het een spectaculair gezicht! De zee was heerlijk verkoelend op deze zeer warme dag.Vanwege tijdgebrek zijn we aan het einde van de middag weer teruggereden naar Adamas om daar nog even rond te wandelen.

Adamas vonden wij erg gezellig, er heerst een gezellige drukte van bewoners en vakantiegangers. Toen we daar liepen kwamen we weer met één van de lokale bewoners in gesprek en die vertelde ons dat als we tijd hadden we echt even naar het archeologisch museum in Plaka moesten gaan. Hier staat de replica van het beeld van Aphrodite.  Het origineel zou hier gevonden zijn. Daarna zou het een “must” zijn om vanaf Plaka de zonsondergang te gaan bekijken omdat Plaka hier bekend om zou staan.

Dus zo gezegd zo gedaan, daar hoefden we niet lang over na te denken. En wat betreft die zonsondergang, WAUW, die moet je echt een keer hebben gezien daar!

Helaas hebben we lang niet alle 77 stranden gezien maar we hebben er zeker een aantal mogen bezoeken. Er was nog veel meer te zien en te doen op Milos en ook hier gaan we absoluut nog eens naar toe want we waren nog lang niet uitgekeken. De volgende dag moesten we alweer terug richting Athene en deze keer niet met de ferry maar met een binnenlandse vlucht vanaf Milos airport. Dit was voor ons ook een bijzondere ervaring. Met een soort mini vliegtuigje vlogen we in een half uur naar Athene waarna onze vlucht weer vertrok naar Amsterdam.

Het was kort, maar zo geweldig!

Libby
Over de auteur
Gaby Verdam

Al vanaf 2005 werkzaam voor Interfact Travel en ik heb mede door mijn werk al aardig wat bestemmingen mogen bezoeken. Onder andere Zuid-Afrika, Amerika, Canada, Spanje, Frankrijk en uiteraard Griekenland!