Interfact Travel & Covid-19

Maatregelen i.v.m. coronavirus

Geplaatst in:
Nicolette Rodermond
Geschreven op 18 maart 2020 door Nicolette Rodermond
Aangepast op: 9 oktober 2020

COVID-19

Bijna dagelijks veranderen kleurcodes en reisadviezen. Verwarrend en vervelend, maar we kunnen er allemaal niet meer aan doen dan accepteren en hopen dat we samen corona zo snel mogelijk onder controle zullen hebben!

Voor een actueel reisadvies voor Griekenland verwijzen wij je naar de Rijksoverheid.

Hieronder de vind je per bestemming het op dit moment geldende reisadvies;

Wat is het verschil tussen een negatief reisadvies en een inreisverbod?

Negatief reisadvies
Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan een land classificeren met code rood. Een land krijgt dan een negatief reisadvies dat inhoudt dat Nederlanders wordt geadviseerd om niet naar dat desbetreffende land toe te reizen.

Is dit het geval? Dan kan je binnen 3 dagen voor vertrek je reis kosteloos annuleren. Zit je buiten deze drie dagen, dan gelden de reguliere ANVR voorwaarden.

Inreisverbod
Een land besluit zelf om zijn grenzen te sluiten. Waardoor bijv. Nederlanders het land niet meer in kunnen komen. Zij ontvangen een corona-voucher voor de betaalde reissom. Met deze voucher kunnen zij een vervangende reis op een later tijdstip boeken. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte (tot uiterlijk 31 mei a.s.) en kan worden gebruikt voor alle Interfact Travel zomer- en winterreizen. Restitutie is niet mogelijk. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing. Het SGR staat garant voor de voucher voor onze reizen. Klik hier voor informatie vanuit de ANVR en SGR over de corona-voucher.

Check voor de zekerheid je polisvoorwaarden en/of neem contact op met je verzekeraar voor meer informatie over annuleringsvoorwaarden

Ik heb een reis aangevraagd, maar twijfel of ik wel moet boeken vanwege eventuele (financiële) risico’s.
Op dit moment boeken onze reizigers gewoon hun reizen. Uiteraard zijn we ons bewust van de risico’s van het coronavirus. Maar we gaan er vanuit dat deze situatie eindig is. Neemt niet weg dat voor ons de veiligheid van onze reizigers voorop staat. Indien er drie dagen voor vertrek een zogenoemd ‘Code rood’ (negatief reisadvies door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de ANVR) geldt op jouw bestemming, dan kun je kosteloos annuleren. Hierdoor zijn er voor jou als reiziger geen risico’s.

Ik heb een reis geboekt die binnen drie dagen vertrekt naar een gebied met code rood. Mag ik deze kosteloos annuleren?
Ja. Als de reis niet kan of mag worden uitgevoerd door de reisorganisator, dan zal de reisorganisator je reis omboeken dan wel annuleren. In het laatste geval krijg je de reissom terug.

Ik heb een los ticket geboekt, mag ik dit kosteloos annuleren?
Hiervoor gelden de voorwaarden van de airline. Deze zijn bij iedere airline anders. Informeer hierover bij je luchtvaartmaatschappij.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
Wij raden sowieso altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit. Het is dus belangrijk om de polisvoorwaarden vooraf goed te checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden we je aan om na te kijken wat je ziektekostenverzekering precies dekt.

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus?
Wij houden ons aan de afgegeven richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het RIVM, de ANVR en de SGR. Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. Over het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken.

Nog andere vragen?
Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Over de auteur
Nicolette Rodermond
Nicolette Rodermond

Mensen mens, creatief, nieuwsgierig, avontuurlijk, ondernemend, optimistisch, gepassioneerd, meelevend en “funny"