Maatregelen i.v.m. coronavirus

Maatregelen i.v.m. coronavirus

Geplaatst in:
Nicolette Rodermond
Geschreven op 18 maart 2020 door Nicolette Rodermond

Dit moet je weten als je binnenkort met ons op reis gaat

De hele wereld wordt diep geraakt door het coronavirus. Ook wij voelen direct de gevolgen van de sluitende grenzen en noodzakelijke stappen die wereldwijd worden genomen om het coronavirus terug te dringen. Voor al onze reizigers, maar ook voor ons allemaal bij Interfact Travel, heerst er grote onzekerheid.

Uiteraard staan we voor al onze reizigers klaar en helpen we iedereen waar we kunnen. We nemen je graag mee in ons stappenplan, zodat je weet wanneer we contact met je gaan opnemen.

Stap 1: contact met alle reizigers die vóór 1 april zouden vertrekken
We benaderen telefonisch alle reizigers die nog niet weg zijn, maar wel vóór 1 april zouden vertrekken. Gezien de grote mondiale onzekerheid en sluitende grenzen, raden we reizigers af om op dit moment nog te vertrekken – indien dit überhaupt nog mogelijk was. Voor alle reizigers geldt echter wel dat we er álles aan (gaan) doen om jullie reis uit te voeren in de toekomst. Hiervoor staan we in nauw contact met onze partners op onze bestemmingen en de luchtvaartmaatschappijen waar we mee samenwerken. We vinden het belangrijk om elke reiziger individueel te spreken en samen naar een oplossing te zoeken.

Stap 2: contact met alle reizigers die na 1 april vertrekken
Uiteraard worden ook alle reizigers die vanaf 1 april zouden vertrekken zo snel mogelijk gecontacteerd. Hierin hanteren we de regel dat we reizigers op basis van vertrekdatum benaderen. Je hoeft ons dus niet te bellen; je hoort zo snel mogelijk van ons.

Stap 3: geldzaken in orde maken
Over je geld hoef je je géén zorgen te maken. Interfact Travel is een financieel gezond bedrijf en we zijn bovendien aangesloten bij de SGR. Mocht er tóch een situatie ontstaan die ons bestaan in gevaar brengt, dan dekt de SGR te allen tijde je uitgegeven reissom. Doe dus vooral je eventueel openstaande aan- of restantbetalingen. Als betalingen nu niet plaatsvinden, zijn wij genoodzaakt om dit als een annulering te behandelen en worden er annuleringskosten aan je doorberekend.

Stap 4: vragen beantwoorden
We begrijpen maar al te goed dat er veel vragen zijn en proberen deze zo goed en snel mogelijk te beantwoorden. We willen je vragen om ons de tijd te geven om voor alle individuele reizigers de juiste informatie te vergaren, zodat we iedereen tijdig en goed kunnen helpen. De meest gestelde vragen hebben we alvast voor je verzameld.

Wat is het verschil tussen een negatief reisadvies en een inreisverbod?

Negatief reisadvies
Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan een land classificeren met code rood. Een land krijgt dan een negatief reisadvies dat inhoudt dat Nederlanders wordt geadviseerd om niet naar dat desbetreffende land toe te reizen.

Is dit het geval? Dan kan je binnen 3 dagen voor vertrek je reis kosteloos annuleren. Zit je buiten deze drie dagen, dan gelden de reguliere ANVR voorwaarden.

Inreisverbod
Een land besluit zelf om zijn grenzen te sluiten. Waardoor bijv. Nederlanders het land niet meer in kunnen komen. Zij ontvangen een corona-voucher voor de betaalde reissom. Met deze voucher kunnen zij een vervangende reis op een later tijdstip boeken. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte (tot uiterlijk 31 mei a.s.) en kan worden gebruikt voor alle Interfact Travel zomer- en winterreizen. Restitutie is niet mogelijk. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing. Het SGR staat garant voor de voucher voor onze reizen. Klik hier voor informatie vanuit de ANVR en SGR over de corona-voucher.

Check voor de zekerheid je polisvoorwaarden en/of neem contact op met je verzekeraar voor meer informatie over annuleringsvoorwaarden

Ik heb een reis aangevraagd, maar twijfel of ik wel moet boeken vanwege eventuele (financiële) risico’s.
Op dit moment boeken onze reizigers gewoon hun reizen. Uiteraard zijn we ons bewust van de risico’s van het coronavirus. Maar we gaan er vanuit dat deze situatie eindig is. Neemt niet weg dat voor ons de veiligheid van onze reizigers voorop staat. Indien er drie dagen voor vertrek een zogenoemd ‘Code rood’ (negatief reisadvies door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de ANVR) geldt op jouw bestemming, dan kun je kosteloos annuleren. Hierdoor zijn er voor jou als reiziger geen risico’s.

Momenteel hebben we een actie. Als je tussen nu en 30 april bij ons boekt, dan krijg je €50,- korting op je eerstkomende geboekte reis.

Ik heb een reis geboekt die binnen drie dagen vertrekt naar een gebied met code rood. Mag ik deze kosteloos annuleren?
Ja. Als de reis niet kan of mag worden uitgevoerd door de reisorganisator, dan zal de reisorganisator je reis omboeken dan wel annuleren. In het laatste geval krijg je de reissom terug.

Ik heb een los ticket geboekt, mag ik dit kosteloos annuleren?
Hiervoor gelden de voorwaarden van de airline. Deze zijn bij iedere airline anders. Informeer hierover bij je luchtvaartmaatschappij.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
Wij raden sowieso altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit. Het is dus belangrijk om de polisvoorwaarden vooraf goed te checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden we je aan om na te kijken wat je ziektekostenverzekering precies dekt.

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus?
Wij houden ons aan de afgegeven richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het RIVM, de ANVR en de SGR. Hierin wordt aangegeven dat er vooralsnog geen aanvullende maatregelen nodig zijn. Over het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken.

Nog andere vragen?
Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Over de auteur
Nicolette Rodermond
Nicolette Rodermond

Mensen mens, creatief, nieuwsgierig, avontuurlijk, ondernemend, optimistisch, gepassioneerd, meelevend en “funny"