De Cycladen

Geplaatst in:
Mandy Lamberts
Geschreven op 13 december 2018 door Mandy Lamberts

Eind September zijn Soraya en ik op inspectiereis naar de Cycladen gegaan. De planning was om Santorini, Naxos, Paros en Mykonos te bezoeken, maar door de uitzonderlijk verwachte weersomstandigheden hebben we deze planning iets bij moeten schaven. De kans was namelijk groot dat we meerdere dagen vast zouden zitten op Naxos of Paros. Om dit niet te riskeren zijn we op Santorini begonnen en de volgende dag naar Mykonos gevaren.

Santorini, Mykonos & Athene

Aangekomen op Santorini werden we opgehaald door onze lokaal agenten en hebben wij vele hotels bezocht die wij in ons aanbod hebben. Aan het einde van een seizoen is het voor ons altijd belangrijk om weer even langs te gaan en te kijken of er veranderingen zijn in de accommodaties en/of de omgeving. Zo hebben we ook altijd even een gesprekje met een van de managers in de accommodaties.

Na in de ochtend al veel hotels te hebben bezocht gaan we lunchen aan de boulevard van Kamari beach. Wat een onwijs sfeervolle boulevard! Het is er niet zo heel druk, omdat het eind september is, maar daardoor hangt er eigenlijk een hele relaxte sfeer. Een hoop accommodaties en taverna’s zijn direct aan deze boulevard gelegen, ideaal ook om zo het strand op te lopen. Na de overheerlijke lunch, Grieks eten is echt zó smaakvol, zijn we verder gegaan met onze drukke planning om hotels te inspecteren. Nadat we onze aantekeningen hadden gemaakt werden we helemaal naar het noorden van het eiland gereden. Dit plaatsje heet Oía en staat bekend om een van de mooiste zonsondergangen van de wereld te bewonderen. Wees op tijd, want het is vaak op het uiterste puntje écht heel druk. Al met al vonden wij Santorini een heel gezellig eiland, qua afstanden goed te rijden en aan de witte huisjes met blauwe koepels is niks gelogen. Het is wel echt een vulkanisch eiland, daardoor wat droger en veel zwart zand om je heen.

Varen naar Mykonos

De volgende ochtend zijn we naar Thira gereden, om met de ferry (met wat tussenstops) naar Mykonos te varen. Deze overtocht duurt ongeveer 3 uur. Aangekomen op Mykonos werden wij ook daar weer opgehaald door onze lokaal agent en hebben wij onze planning voor de hotels voortgezet.  ’S avonds zijn we vanuit ons hotel Mykonos stad ingelopen, met heel veel knusse straatjes en leuke restaurantjes. Ze noemen het er ook wel ‘klein Venetië’. Mykonos is echt een wat hipper eiland, daar staat het ook om bekend. Loop ook even langs de wereldbekende windmolens als je toch in de stad loopt. Zeker met zonsondergang is het heel mooi. Mykonos vonden wij echt weer z’n eigen charmes hebben en als je op zoek bent naar wat meer levendigheid en drukte in Griekenland dan is dit ook zeker een aanrader!

Eilandhop met citytrip Athene

Na Mykonos hebben wij nog een bezoek gebracht aan Athene. Misschien is dit niet hetgeen waar u direct aan denkt bij een eilandhopreis, maar juist een combinatie van de eilanden met Athene vonden wij erg leuk. We bieden hier onder andere fietstours aan en hebben deze dan ook zeker zelf even uitgeprobeerd. Zelf was ik al eerder in Athene geweest maar door deze fietstour zijn we toch weer naar plaatsen gebracht die je anders niet bezoekt. We hebben hier een aparte blog over geschreven die op onze website terug te vinden is onder ‘fietsen in Athene’.

Verder raden wij Santorini en Mykonos aan voor reizigers die opzoek zijn naar levendigheid, het zijn echt ook echt de drukker bezochte eilanden. De eilanden hebben veel sfeer en hele fijne stranden en zijn zeker een bezoek waard wanneer u bijvoorbeeld gaat eilandhoppen!

Over de auteur
Mandy Lamberts

Ik ben sinds november 2017 werkzaam bij Interfact Travel. Door de jaren heen heb ik veel verschillende soorten reizen gemaakt. Backpacken door Maleisië & Singapore, kamperen middenin de woestijn van Marokko in het plaatsje M’Hamid, een cityrip in New York, een taalreis in Spanje & Frankrijk en een reis die draait om lekker eten, in Griekenland.